Dolfijnen - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu Dolfijnen - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu

Dolfijnen

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

29 April 2014 | Indonesië, Ubud

28 april 2014, Singaraja-Bukti, Bali, Indonesie
Na bijna vijf weken onderweg te zijn hebben we ons dag- en nachtritme al aardig aangepast aan de lokale bevolking. Om zes uur 's morgens, net voor zonsopgang is het hier al volop bedrijvigheid en wordt de markt al druk bezocht. Als de zon, precies 12 uur later weer ondergaat en het snel donker is, dan is het een paar uur later ook net alsof het hele land in diepe rust is. Ook wij liggen vaak rond 9 uur al op bed en liggen voor 7 uur al in het zwembad.
Vandaag is het nog gekker en zijn we om 5 uur al uit de veren. Om half 6 wacht gids en chauffeur Erik ons al op en rijdt hij ons van de oostkant van Singaraja naar de westkant, naar het plaatsje Lovina. En, inderdaad het is al een drukte van belang op de weg en de kleine Martjes die we passeren zijn al overvol. Een uur later zitten we in een klein bootje en gaan bij opkomende zon de zee op, met als doel het spotten van dolfijnen. Onze verwachtingen zijn na een min of meer mislukt avontuur in Canada waar we walvissen zouden zien, niet erg hoog gespannen.
Een flink stuk uit de kust liggen meerdere bootjes met toeristen te wachten tot de dolfijnen zich laten zien. Niet lang daarna zijn de eerste groepen dolfijnen waar te nemen en een uur lang varen we van links naar rechts, telkens weer naar plaatsen waar deze grappige beesten zich laten zien. Het lijkt wel of ze een spelletje spelen met al die toeristenbootjes.
Of het nu toeval is, of mazzel, of dat "onze Erik" ons de juiste kapitein heeft aanbevolen, maar ons bootje doet telkens niet zo fanatiek mee met de race die andere bootjes inzetten zodra er een vin boven het water verschijnt. Onze kapitein wacht rustig af en het is net of hij aanvoelt waar de dolfijnen weer boven water komen. Nadat op een gegeven moment alle bootjes zijn afgedropen en de toeristen weer op het strand hebben afgezet, blijven wij nog ver op zee doorvaren en........met succes. Met tientallen dolfijnen, die nu ineens de gekste sprongen maken varen we een heel stuk samen op. Wat een schitterend schouwspel. De camera's van Ina en van mij ratelen maar door en dat wordt straks zoeken naar die ene plaat tussen al die honderden foto's van vandaag.
Terug aan het strand bij een klein restaurantje waar we een prima ontbijt krijgen wordt gevraagd of we vandaag dolfijnen hebben gezien. Nou, zonder overdrijven, we hebben er meer dan honderd gezien, mede dank zij onze uitstekende schipper die we dan ook royaal met een flinke fooi belonen. Zoals hij zelf zei, het was "our lucky day", want lang niet elke dag lukt het om dolfijnen te spotten.
Omdat het vandaag vreselijk warm is, in de boot was het om 7 uur al bijna 30 graden, lijkt een verkoelende activiteit nu wel lekker. Erik had ons gevraagd om zwemkleding mee te nemen omdat we een natuurlijke bron met zwavelhoudend water gaan bezoeken, die vlak bij Lovina ligt.
Drie baden waar uit de bergen het water naar beneden klettert. Snel omkleden en dan lekker het water in. Ja, temperatuurtje van een graadje of dertig. Warmwaterbaden dus, best lekker, maar een koud bad zou misschien meer welkom zijn geweest. Toch blijven we in dit zwavelhoudend water een poosje ronddobberen en als je er eenmaal aan gewend bent is het eigenlijk best lekker en toch verkwikkend.
Als laatste staat het bezoek aan de enige Boedhistische tempel op Bali op het programma. Nu hebben we inmiddels bij onze bezoeken aan Indonesië al heel wat tempels gezien, maar dit is toch echt een van de mooiste. Groot, nog volop in gebruik, goed onderhouden en met een prachtige tuin en een aparte kleine tempel die, terecht, de kleine Borobodur wordt genoemd.
Na de lunch in de oude haven van Singaraja duiken we bij thuiskomst direct het zwembad in om nu toch echt verkoeling te zoeken. En zeker vanavond, gaan we samen met de "locals" met de kippen op stok.

• 29 April 2014 - 08:09

Janneke:

Wat krijgen we nou dan....om 5 uur uit bed? Dan is het toch nog midden in de nacht? Hoe ouder hoe gekker... haha. Leuke verhalen en geniet er nog lekker van daar!

• 29 April 2014 - 09:58

Jeroen:

Wat weer prachtig geschreven.......en wat een geluk om zoveel dolfijnen in hun natuurlijk omgeving te zien, das toch anders dan in Harderwijk.

• 29 April 2014 - 12:24

Sito En Dita:

Vakantiegangers

Hier zijn geen dolfijnen maar wel veel Nederlanders op de camping, dat is hetzelfde.
    De temperatuur is hier 30 graden min 15 graden dus wel onder de dekens.
    Maar wij vermaken ons wel, het is hier een wandelparadijs zeker voor jullie.
    Wij blijven hier 14 dagen dan naar Berlijn.

De groetjes aan club

Sito en Dita

• 29 April 2014 - 19:22

Maurice :

Wow wat een fantastisch avontuur zal
    Dat geweest zijn!! Ben benieuwd naar
    De foto's!!
    Grt uit een nat Nederland

• 29 April 2014 - 22:22

Giny & Herman:

Wat weer een mooie ervaring, vooral om tussen die mooie dieren in te varen.
    Alvast een voorproefje van de foto's gezien en ons beeldscherm voor die andere foto maar even omgedraaid, want om zelf op mn kop te gaan staan om hem te bekijken...hahaha
    Groet'n uut As'n

• 01 Mei 2014 - 09:36

Asha:

Prachtige ervaring! Ik blijf jullie nog even met veel plezier volgen. Groetjes !

• 01 Mei 2014 - 09:36

Asha: