Nog een paar dagen - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu Nog een paar dagen - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu

Nog een paar dagen

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

05 Mei 2014 | Indonesië, Singaraja

1 tot 6 mei 2014,Singaraja-Bukti, Bali, Indonesie
Na alle indrukken die we tijdens onze reis hebben opgedaan is het wel lekker om nu de laatste dagen aan de rand van het zwembad rustig bij te komen en alles op ons te laten inwerken.
Het tempo in Bukti gaat niet zo snel als de eerste vijf weken, dus het lijkt soms wel alsof we hier al veel langer zitten. Veel lezen en achterover op het ligbed en een beetje "bij-bruinen".
Met de motorscooter af en toe een ritje naar Singaraja voor wat boodschappen of een rondje door het achterland. Eergisteren al vroeg een bezoekje aan de markt in Singaraja, die in het oude centrum in allerlei kleine straatjes wordt gehouden. Kris, kras door elkaar wordt van alles en nog wat te koop aangeboden en sateh en vis ligt al uren heerlijk in de zon te bakken. Onder een plastic dak huizen de slagers en wat hier allemaal wordt aangeboden doet je gelijk besluiten om vegetariër te worden. Gewapend met fototoestel loop ik in de brandende zon te zweten om toch zoveel als mogelijk vast te leggen. Motortje geparkeerd in de hoofdstraat waar parkeerwachters, net als overal, de gestalde brommers bewaken en ze netjes in het gelid zetten. Allemaal keurig in uniform waardoor het heel wat lijkt. Na het betalen van 1000 roepia (6 cent) mag ik 'm weer meenemen, nadat eerst aan mij gevraagd wordt waar ik vandaan kom. Als de parkeerwachter hoort dat ik uit Belanda (Nederland) kom wil hij weten uit welke plaats. Groningen, antwoord ik, waarop prompt in goed Nederlands wordt verteld dat zijn familie in Hoogkerk woont. Verbindingen met Nederland zijn hier door ons koloniale verleden natuurlijk niet vreemd. Dit verleden vind je bijvoorbeeld terug in het feit dat sommige (vooral ouderen) nog een paar woordjes Nederlands spreken maar ook in de taal waarin nog veel Nederlandse woorden voorkomen.
Een paar voorbeelden zijn woorden als, notaris, knalpot (uitlaat), radiator, apothek (apotheek), wortel, asbak, handuk(handdoek), het ietwat verbasterde irrigasie en imigrasie, maar ook rekening, confectie, bon en zo nog veel meer.
Op de laatste dag aan zee in noord Bali zullen we nog genieten van de overvloedige zonnestralen en het uitzicht over zee, waar altijd wel wat te zien is. Grote Schepen, kleine houten vissersbootjes, het binnenhalen van de netten, zonsopkomst of zonsondergang en natuurlijk het onophoudelijk ruisen van de branding.
Morgen vertrekken we via een lange en mooie route naar het zuiden van het eiland en zijn dan nog twee dagen in Sanur alvorens we op de verjaardag van Ina op 8 mei 's avonds naar Singapore vliegen en aansluitend naar Amsterdam waar we, zonder vertraging, op vrijdag 9 mei om 7 uur aankomen.
Met het tijdsverschil van 6 uur er bij berekend wordt de langste verjaardag ooit voor Ina.

• 05 Mei 2014 - 09:29

Jasper:

Okay, dus een rechtstreekse vlucht waardoor jullie inderdaad nog een paar dagen kunnen onthaasten/genieten/zwemmen/slapen/eten/e.d.
    Geniet er nog even van!
    Jasper &Trijnie

• 05 Mei 2014 - 09:31

Ger:

Geniet er nog maar even flink van en alvast een heel voorspoedige reis naar huis toegewenst!

• 06 Mei 2014 - 21:23

Ida:

Ik heb genoten van je goed geschreven verhalen, Joop, met hier en daar zeer herkenbare belevenissen! Wens jullie nog een paar relaxte dagen en een hele goeie thuisreis!
    groet, Ida

• 07 Mei 2014 - 17:31

Giny & Herman:

Helaas moeten wij de verslagen voorlopig missen......wachten tot een volgend bezoek aan Indoland....
    Goeie en fijne terugreis en voor Ina alvast een fijne speciale verjaardag....xxx
    Dikke knuf van ons