Tripje Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu Tripje Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu

Tripje Ubud

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

23 April 2014 | Indonesië, Ubud

23 april 2014, Ubud, Bali, Indonesië
Ubud ligt centraal op het eiland Bali en is een perfecte plek om als uitvalsbasis te gebruiken voor een aantal uitstapjes. Vandaag hebben we via het hotel een auto met chauffeur geboekt en bezoeken we een aantal mooie plekjes rondom Ubud. Als eerste komen we bij de Holy Spring Tempel (Tirta Empul tempel). Een bekende tempel van meer dan duizend jaar oud, die je op ieder plaatje van Bali ziet en nog volop in gebruik is. Getooid in de verplichte sarong betreden we deze heilige plek waar Hindoes komen baden in het heilige water. Ondanks het vroege uur is het al warm en eigenlijk hebben we wel zin om ook het water in te springen om verkoeling te zoeken. Maar met een nat pak verder in de auto lijkt ons ook niet zo'n goed idee.
Tweede stop is maar 5 minuutjes verder bij een koffieplantage. Na een rondleiding door de kruidentuin krijgen we allerlei soorten thee en koffie die we kunnen proeven en uiteraard later in de shop kunnen kopen. Er is thee en koffie tegen maagklachten, voor de bloedcirculatie, voor de potentie, voor de botten, tegen cholesterol en zelfs tegen kanker. Wellicht kunnen we op die manier de kosten van de gezondheidszorg wat naar beneden brengen en zo een probleem oplossen. We hebben wat thee meegenomen en we zullen het uitproberen.
Toch is de meest bijzondere koffie de Luwak-koffie. De bonen van de koffieplant worden gegeten door wilde boskatten en vervolgens uitgepoept. In de jungle wordt de poep gezocht en de onverteerde bonen worden vervolgens schoongemaakt en gebrand. Daarvan wordt koffie gezet. Een exclusieve koffie die vreselijk duur is en o.a. op deze plantage wordt gebrand. Wij proeven een kopje, met een voor Indonesië hoge prijs van € 3,00. In Europa en de VS is deze koffie niet te betalen. Gerard en Ina hadden al eerder deze koffie geproefd en ons wijsgemaakt dat het heel lekker was. Met de nodige schroom namen we de eerste slok en inderdaad.........het is heerlijke koffie.
Onze chauffeur had gezegd dat we maar moesten aangeven als we een plekje zagen wat de moeite waard was voor een foto. Bali is zo'n prachtig eiland dat je na iedere bocht wel weer wilt vragen om te stoppen. Dat schiet natuurlijk niet op, maar desondanks staan er inmiddels tientallen, zoniet honderden foto's op mijn toestel van mooie doorkijkjes en rijstvelden. Dat wordt straks puzzelen achter de computer om de mooiste beelden te selecteren.
De rit naar het hotel was over binnenweggetjes en langs prachtige natuur en door dorpjes die helemaal leken te bestaan van het houtsnijwerk.
Moe en vol van alle indrukken zitten we nu op het balkon uit te blazen. Morgen zit Ubud er alweer op en gaan we naar het noorden, waar we een dag of tien zullen blijven.

• 23 April 2014 - 20:00

Maurice:

Prachtig verhaal weer en ik ben
    Benieuwd wanneer de eerste druk uit
    Komt?? Zal wel uit 800 pagina's bestaan
    denk ik als alle foto's er ook nog
    Bij moeten

• 23 April 2014 - 20:01

Maurice :

Ps...zien jullie wel mijn hele reactie telkens want ik zie maar een paar zinnen elke keer?

• 24 April 2014 - 01:28

Ina:

Ja hoor Maus, we kunnen je hele reactie lezen en vinden het erg leuk als er wordt gereageerd! Bedankt dus!