Eiland nummer 10 - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu Eiland nummer 10 - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu

Eiland nummer 10

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

22 April 2014 | Indonesië, Ubud

21, 22, april 2014, Ubud, Bali, Indonesië
De vlucht van Lombok naar Bali was maar een klein halfuurtje, maar verliep met de nodige vertraging. Op het vliegveld van Lombok was het erg druk en in de wachtruimte waren bijna alle stoelen bezet. Het bleef wat onduidelijk welke Gate we moesten hebben omdat het ook hier weer slecht was aangegeven. Sterker nog op het beeldscherm bij de Gate stond gewoon iets anders en dus bleef het verwarrend. Of dit de reden was dat toen we eindelijk in het vliegtuig zaten de chaos pas echt compleet was, of dat er andere redenen waren, blijft voor ons onduidelijk. Feit was in ieder geval dat er meer mensen in het toestel wilden dan er zitplaatsen waren en zenuwachtig heen en weer geloop van stewardessen en grondpersoneel van Garuda en het verplaatsen van passagiers uiteindelijk niet tot een oplossing leidde. Er waren teveel en alle stoeltjes waren bezet. En daar verander je niets aan door met mensen als puzzelstukjes door het vliegtuig te bewegen. Na een klein half uur bleek een Australisch koppel in het verkeerde vliegtuig te zitten en zij vertikten het om er uit te stappen. Na veel gedoe en dreigementen lukte het toch om de stoelen vrij te maken en konden we eindelijk vertrekken.
Dan toch nog net voor donker op Bali. Indonesië heeft volgens Wikipedia 17.508 eilanden. Variërend van groot tot heel klein. Het is voor ons de tweede keer dat we op Bali zijn en voor Gerard en Ina de vierde of vijfde keer. Toch staan we nu gelijk en hebben we allemaal in totaal 10 van de ruim 17.000 eilanden bezocht. Ook met nog een paar bezoekjes in de komende jaren zal het wel niet lukken om dat aantal te halen.
Het contrast tussen Bali en Lombok is enorm. Lombok is overwegend islamitisch, terwijl men op Bali het Hindoe geloof aanhangt. Alleen dat zorgt al voor een geheel andere aanblik. Bloemen, planten, tempels. Het doet allemaal net even vriendelijker aan. De stad Denpassar, waar het vliegveld ligt is een grote, tamelijk moderne stad en de hele zuidelijke regio is veel welvarender.

Het was eergisteren al laat toen we in Ubud aankwamen en veel hebben we in het donker niet kunnen zien. Overdag zie je dat Ubud een beetje het "Volendam" van Bali is, met veel souvenirshops, kunstwinkeltjes en heel veel restaurants. Trouwens tijdens ons verblijf ontdekken we dat het soms heel erg goede restaurants zijn met een internationale kaart. Turks brood, Italiaanse pizza's en Tiramisu, Deens appelbroodje, Belgische chocolade of gewoon een patatje is geen enkel probleem en van een prima kwaliteit.
Wij zitten in een leuk hotel in het midden van het centrum en bij een lekker temperatuurtje van ruim boven de 30 graden maken we de eerste ochtend een wandeling naar de oude, traditionele markt. Hier is van alles te koop en wordt op allerlei manieren geprobeerd je tot een aankoop te verleiden.
Leuk om een beetje rond te dolen, maar om nu weer met drie "echte" Rolex of Seiko horloges, voor in totaal nog geen tientje, thuis te komen, die na het passeren van de Nederlandse grens spontaan stil blijven staan, lijkt me niet zo'n strak plan.

De tweede volle dag in Ubud hebben we een bezoek gebracht aan Monkey Forest. Een oerwoud (regenwoud) midden in de stad en vol met kleine apen. Pracht gezicht hoe ze via lianen van boom naar boom slingeren of proberen om bezoekers de meegebrachte bananen afhandig te maken. Een beetje Apenheul, maar dan toch in wat natuurlijker omgeving. De gevoelstemperatuur ligt vandaag boven de 40 graden, met daarbij een hoge vochtigheidsgraad. De weg naar het hotel is niet ver lopen, maar we kunnen de moed niet opbrengen en kiezen voor een taxi, helaas zonder airco..... Maar voor € 2,40 mag je ook niet teveel verwachten.

• 22 April 2014 - 16:59

Giny & Herman:

Het is toch eigenlijk ook niet leuk als alles vlgs schema en planning verloopt? Dit maakt het juist spannend en leuk...en ik denk dat jullie je er niet zo enorm druk over maken toch....kom je er vandaag niet dan wel morgen......

• 27 April 2014 - 18:54

Ger K:

Lees nu pas jullie bericht.
    Gelukkig hadden wij niet dat gerommel. Wel kwam ik toe tot de conclusie dat je beter/makkelijker met een snelboot van Singigi naar Bali kunt. Kom je noordelijk aan en als je daar toch wilt wezen scheelt dat enorm in reistijd. Maar mogelijk had ik dat niet duidelijk gemaakt.

Veel plezier verder.

• 28 April 2014 - 11:49

In:

Het was een bewuste keus van ons Ger om met het vliegtuig van Lombok naar Bali te gaan. Wij hebben ooit in een boot gezeten met enorme golven en dat was echt niet prettig! Vandaar deze keuze. Daarnaast gingen we eerst nog naar Ubud en dat is ongeveer een uurtje vanaf het vliegveld, valt mee dus!
    Groetjes, Ina.