Weer terug in Makassar - Reisverslag uit Palu, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu Weer terug in Makassar - Reisverslag uit Palu, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu

Weer terug in Makassar

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

11 April 2014 | Indonesië, Palu

9 en 10 april 2014, van Donggala terug naar Makassar (Sulawesi)
Gisteren in Donggala een heerlijke rustige dag gehad. Na al dat reizen en al die indrukken was dat ook geen overbodige luxe. Ook konden we wat slaap inhalen, omdat de nacht ook niet al te rustig verlopen was. Liggend onder je klamboe in een houten onderkomen, midden in het bos en vlak tegen de zee, brengt allerlei verrassingen mee. Het huis is helemaal in open verbinding met de buitenlucht, dus van een vogeltje die eens komt kijken wie er nu weer in het bed ligt moet je niet raar opkijken. Een Titjak (soort hagedis) die over de vloer schuifelt of allerlei andere insecten die gelukkig aan de andere kant van de klamboe blijven, zorgen toch voor een wat onwennige nacht. Als het dan midden in de nacht ook nog eens begint te onweren en vreselijk te regenen dan is het pas echt feest. Het dak is van bananenbladeren en de eerste regen stuift naar binnen. Pas als de bladeren goed nat zijn zetten ze uit en is de hut waterdicht. Ondanks alles toch wel een paar uurtjes slaap gepakt en zoals gezegd lekker uitgerust met een boek, een pilsje en lekker eten in het restaurant van de bijbehorende duikschool.
Ook de tweede nacht verloopt wat onrustig, maar gelukkig blijft het droog. Het is zelfs vandaag (10/4) heel mooi weer en met een gevoelstemperatuur van meer dan 40 graden! Hebben we het ook niet koud.
Na wat geschuifel tussen de bladeren ergens halverwege het huisje van Gerard en Ina en dat van ons ontdekt Gerard een "varaan". Dit is een reuzehagedis (formaat teckel) die je, ondanks het feit dat ze in heel Indonesië voorkomen, eigenlijk zelden ziet. Dit was niet het enig bijzondere dier dat we zagen. Behalve een nogal fors uitgevallen spin die Ina gezelschap kwam houden op het toilet, zagen we tijdens de koffie ineens een school dolfijnen voorbij komen.
Je snapt het al, ondanks alle ontberingen vermaken we ons opperbest.
Om 2 uur in de middag worden we naar het vliegveld gebracht in Palu. Daarvandaan vliegen we met Garuda terug naar Makassar waar we 14 dagen geleden onze reis over Sulawesi zijn begonnen. In iets meer dan een uur leggen we de ruim 1000 km. af en tot onze verbazing staat "onze" Mahmut bij aankomst op het vliegveld, alweer breed grijzend op ons te wachten om ons naar het hotel te brengen. Voor hem duurde de reis iets langer. Nadat hij ons eergisteren in Donggala had achtergelaten, was hij 24 uur met zijn busje onderweg, voor hij weer in Makassar was. Dat aansluitend aan zijn rit van Poso Lake naar Donggala van zo'n 11 uur, waren dus 36 uren achter het stuur.
We liggen nu op bed in onze kamers in het Aston hotel in Makassar. Een superhotel met werkelijk alle luxe. Toch wel even lekker na 4 nachten in TandoBone en Dongalla in nogal primitieve omstandigheden. Hier komt weer gewoon warm water uit de kraan, als je dat wilt.
Morgen vliegen we naar Lombok en zit ons verblijf op Sulawesi er op. Het meeste gereis, spanning en avontuur hebben we nu wel gehad en wat rest lijkt iets meer op vakantie (sorry, Frans :-) )dan de eerste 14 dagen die onvergetelijk waren. Wat een prachtig eiland, met een geweldig mooie natuur en verscheidenheid in bouwstijl en cultuur. Van de vijf eilanden die we hebben bezocht, durven we nu allemaal wel te stellen dat dit misschien wel het mooiste eiland is dat we tot nu hebben gezien. Vergelijken blijft altijd moeilijk en ieder stukje van Indonesië waar we nu en in het verleden zijn geweest, heeft iets bijzonders, maar wat we hier hebben gezien en beleefd blijft toch wel heel bijzonder.

• 11 April 2014 - 17:39

Ger K:

't Is wat als je onderweg moet uitrusten van je vakantie!

• 12 April 2014 - 11:59

Giny & Herman:

Vandaag nog een keertje het verslag van gisteren gelezen ....mooie belevenissen en mooie beestjes....brrr...
    En er zitten al weer 14 dagen op...jeetje, wat gaat dat toch snel!
    Goeie reis vandaag.