Een paar dagen zonder internet, deel 2 - Reisverslag uit Palu, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu Een paar dagen zonder internet, deel 2 - Reisverslag uit Palu, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu

Een paar dagen zonder internet, deel 2

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

09 April 2014 | Indonesië, Palu

DEEL 2

7 april 2014 Wat later op de dag........
's Ochtends lijkt het allemaal zo mooi en tot en met de lunch komen onze plannen om lekker op de veranda te niksen helemaal uit. Dan steekt vrij snel een harde wind op en slaat het weer om. De temperatuur blijft weliswaar goed, maar de harde wind en stevige regen doen ons naar binnen vluchten. De hele middag zijn we helaas genoodzaakt om vanachter het glas van ons uitzicht te genieten. Koptelefoon op de kop en voor de derde keer deze vakantie luisteren naar de magnifieke nieuwe cd van King of the World.

8 april 2014, van Tentane naar Dongalla. (Bijna 300km)
Om kwart voor 6 opgestaan en op de veranda voelt het ondanks de dikke bewolking al lekker aan. Een foto van de zonsopgang wordt door die bewolking niet al te spectaculair, maar desondanks toch maar geprobeerd. Na weer een mandi-beurt en tandenpoetsen met gekookt water, hebben we om zeven uur, net als gisteren een ontbijt met pannenkoeken, waarna we om half acht in de boot stappen en worden weggebrachte naar de auto. Het is even na acht uur als we vertrekken naar kust bij Dongolla. Voor de liefhebbers, dit ligt vlak bij Pula, waar we overmorgen weer op het vliegtuig stappen, richting Makassar. Onze eerste stop is bij een waterval Saluopa. Onze reactie was eerst iets van "die hebben we al zoveel gezien", maar het overtrof onze stoutste verwachtingen. Zo'n mooie waterval zie je zelden en ik zou me hier (met fotocamera) wel een paar uur kunnen vermaken. Nu moest in korte tijd alles worden vastgelegd en liep,mijn geheugenkaart in no time vol.
Voor de middagpauze bracht Mahmut ons naar een onooglijk restaurantje langs de weg met een zeer beperkte kaart. Keus tussen vis of kip en slechts op 1 manier bereid. Met weinig vertrouwen in een goede afloop bestelden we maar kip, die even later met wat rijst en een niet helemaal duidelijke soep werd geserveerd. Lekker bakkie fijn gesneden tomaten erbij? Ja, maar wel doordrenkt van sambal, dus bluswater moest snel worden bijbesteld. Ik moet zeggen de kip was heerlijk en met een volle maag gingen we verder op pad richting het noorden van het mooie eiland Sulawesi.
Voor we Palu bereiken passeren we een hoge bergpas. Er wordt hard gewerkt aan het vernieuwen van de weg maar de logica eromheen ontbreekt ons. Dan is er weer een paar km nieuw en dan ineens weer een smal en bochtig gedeelte of ligt er gewoon geen wegdek en is het stapvoets langs diepe kuilen en modderpaden. Verderop is het weer als nieuw, om vervolgens het hele ritueel weer te herhalen. Zo gaat dat een paar keer achter elkaar. Als "gestructureerde Nederlanders" weten wij het natuurlijk beter en mopperen wat af tijdens het beklimmen en afdalen van de pas. Het is al donker als we na het passeren van Palu maar Dongolla rijden. Nog ruim 30 km en dan zijn we bij St. John's Dive Resort. Volgens het reisbureau een eenvoudige overnachting, maar zet mij hier maar een paar weekjes neer. Prachtige bungalow Met veranda en uitzicht op zee, nieuw sanitair, een dak van bananenbladeren en een leuk restaurant en Beach Bar.
Moe na de lange reis, nemen we afscheid van Mahmut, die vannacht nog aan de terugreis van meer dan 1.000 km naar Makassar begint. Wij zoeken rond 10 uur ons bed op. Welterusten !

• 09 April 2014 - 07:51

Niels:

Klinkt goed voor een lange rit.. Volgens mij zitten jullie langer is de auto dan op een locatie.
    Als je het maar gezellig hebt en je vermaakt dan komt het allemaal wel goed. Geniet ervan!!

• 09 April 2014 - 09:22

Giny & Herman:

Had al gevraagd aan Jeroen/M&M waarom we even van een verslag verstoken bleven....maar ja als je min of meer in de rimboe zit, dan is internet wel het laatste wat goed zal werken.
    Hoop dat jullie verder vrij blijven van de racekak e.d. en dat Joop het ook al achter zich gelaten heeft!
    Weer hele ervaringen dus, dan denk je: ach, ze hebben daar toch al van alles gezien en meegemaakt, maar nee, het land zit vol met verrassingen!
    Wat zullen jullie ook genieten van de verscheidenheid aan planten en vooral de orchideeën.
    De lange ritten moet je dan maar op de koop toenemen en genieten van je rust tussendoor.
    Lieve gr.

• 09 April 2014 - 11:13

Jeroen:

Wat weer een belevenissen, prachtig beschreven door Joop. Jullie vallen van de ene verbazing in de andere.
    Idd mandieën is heerlijk!! En vaak uit de meest onogelijke restaurantjes komen de heerlijkste gerechten.....Op naar het volgende avontuur!!

• 09 April 2014 - 19:19

Ger:

Wederom een aantal mooie reisverslagen en zoals ik inmiddels gewend ben, vlot en beeldend geschreven. Als ik het goed begrijp heb je straks minstens zes weken nodig om al het fotomateriaal alleen al te ordenen. Ik ben inmiddels wel heel benieuwd naar die foto's!

Ik wens jullie allemaal een voorspoedig vervolg van de reis toe en kijk uit dat je jezelf niet tegen je voorhoofd slaat met de grote houten lepel tijdens het mandiën.

• 09 April 2014 - 21:59

Theo En Karin:

Hallo GIJM,

Met veel plezier lezen wij jullie reisbelevenissen.
    Zo te lezen genieten jullie volop.....ga zo door.
    Wij kijken nu al uit naar het volgende reisverslag.

Lieve groetjes vanuit Elst Theo en Karin

• 11 April 2014 - 10:38

Asha:

Wat beleven jullie toch veel moois en bijzonders, lekker mee doorgaan en ik geniet van de, inderdaad zeer beeldende reisverslagen, veel plezier nog !
    Groetjes Asha

• 14 April 2014 - 23:14

Ida:

Wat weer een verhalen, wat een belevenissen!
    Wij krijgen geen GYMberichtjes meer, horen van Jeroen dat ie na deze alweer 2 ( of was het één..uit Senggigi) had. Rara hoe kan dat? Heb je ons gedelete????
    Geniet verder en de groeten aan de anderen!
    Ida