Markt en wandelen - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu Markt en wandelen - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Joop Weerd - WaarBenJij.nu

Markt en wandelen

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

05 April 2014 | Indonesië, Rantepao

4 april 2014, Rantepao (Toraja)
Vanmorgen neemt onze gids Daniël ons mee naar markt in Rantepao. Elke woensdag is er behalve de "gewone" groente- en fruitmarkt een grote veemarkt. Uiteraard ook hier weer buffels in overvloed. Deze worden van heinde en verre aangevoerd, dus ook van buiten de provincie Toraja. In andere delen van Indonesië is de buffel geen heilig dier en daarom stukken goedkoper. Lucratieve handel dus. Het heeft vannacht stevig geregend en daarom is de marktplaats, die vanzelfsprekend niet is verhard, omgetoverd tot een grote modderpoel. Het nationale schoeisel is de plastic teenslipper en ook wij lopen op slippers door de modder en koeienstront, maar dat mag de pret niet drukken.
Ook kippen en vooral varkens worden hier verhandeld. Varkens stevig vastgebonden tussen twee bamboestokken, klaar voor vervoer als de koop is gesloten. En, wat denk je............achter op de brommer gaat het levende varken op zijn bamboe-brandcard, vastgesjord met een paar oude binnenbanden naar zijn nieuwe bestemming.
Jongelui, vooral jonge mannen zijn speciaal geïnteresseerd in vechthanen. Deze sport, die volgens mij officieel niet meer mag, is nog erg populair. Grote stevige hanen, in prachtige kleuren en met zeer stevige (hanen)poten, waaraan later de messen voor het gevecht op leven en dood worden bevestigd, gaan van hand tot hand.
Na nog wat rondgelopen te hebben over de warenmarkt, waar plaatselijke naaiateliers je kleding vermaken of de kapper een stalletje heeft en je model bloempot voor een paar centen kunt laten knippen, stappen we weer in de bus voor de volgende bestemming.
Daniël heeft voor ons een wandeling in petto, vanaf de top van een van de bergen rondom de stad, naar beneden, dwars door het oerwoud en na een uurtje ook dwars door de rijstvelden. Als we van te voren hadden geweten wat ons te wachten stond, hadden we waarschijnlijk bedankt voor de eer, maar achteraf zijn we onwijs blij dat we dit gedaan hebben. Het was loodzwaar, maar zo'n fantastische wandeling, dat we toen we twee en half uur later weer bij de bus kwamen we alle ontberingen als snel vergeten waren. Steile afdalingen, oversteken van snelstromende beekjes, wandelen over heel smalle dijkjes langs diepe afgronden bij de rijstvelden, blubber, klei, gladheid. Het was er allemaal en mijn fototoestel draaide overuren.
Gerard was zo slim om met de chauffeur van het busje mee te rijden naar beneden en heeft dit alles aan zich voorbij laten gaan.
Meermalen is ons gevraagd om meer foto's. We blijven proberen, maar de internet-verbindingen zijn van een dusdanige kwaliteit dat ik al blij als het verhaal geüpload kan worden.
Ook kregen we reacties van volgers dat een aantal zaken die we beschreven bekend voorkwamen. Dit kan kloppen in 2013 is door het programma "Erica op Reis" hetzelfde gebied bezocht. Sterker nog Daniël, onze gids, heeft haar toen door Toraja geleid. Het is dus niet verwonderlijk als je dingen herkend vanuit dit TV programma.

• 05 April 2014 - 08:33

Maurice :

Prachtig verhaal weer en leuk dat Daniël Erica ook vergezeld heeft!!
    Volgens mij zien jullie nu zoveel dat de 100000 foto's wel gehaald worden! Ook leuk voor Gerard want die ziet de helft niet natuurlijk

• 05 April 2014 - 09:32

Giny & Herman:

Kan me voorstellen dat Gerard met de auto n beneden is gegaan, dit was ook echt nx vor mij.....brrrr...
    Sluit me verder bij de woorden v Maurice aan.

• 05 April 2014 - 10:54

Jasper & Trijnie:

Laiverds,
    Wat een prachtige reisverslagen schrijft die Joop toch! Het is net of we er zelf bij zijn. Beeldende verhalen. En inderdaad, jammer dat het niet lukt om af en toe een fotootje erbij te plakken. Maar we moeten niet zeuren: dankzij de moderne technologie kunnen we dit allemaal meebeleven! We krijgen dan ook het nodige mee van jullie belevenissen. Leuk. Wij hopen dat je de tijd vindt om deze goede gewoonte vast te houden! Er kwam net een whatsapp'je binnen van Ina, ook leuk. En het is gelukt met het filmpje!
    Hier is de vroege lente wat gas aan het terugnemen, temperatuur gaat zakken naar 13 graden. Jammer, want ik was al weer lekker in de weer met de oude autootjes ;-) En ten opzichte van vorig jaar is dat toch ruim 2 maanden eerder!

Veel plezier verder, geniet ervan, pas goed op jullie zelf! Dikke smok. Jasper & Trijnie